torsdag 23. mai 2013

T-skjortetrykk med skrift som tema

Skrift – et system som formgir tanker

Skrift er grafiske symboler som gjør tanker, opplevelser og tale synlig.
Ordet skrive kommer fra det latinske ordet scribere, og betyr «å risse», «ripe» eller «skjære» fram merker, figurer eller tegn.

Oppgaven "skrift som tema" gikk ut på å lære om skrift, prøve ut forskjellige skrifttyper og materialer til å skrive med. Tilslutt skulle dette bli et design på en t-skjorte. I del 1 av oppgaven skulle vi prøve ut ulike materialer å skrive med, og ulike underlag.
Skriften trengte heller ikke å være leselig eller forståelig da vi skulle trykke det på plagget.

Her er noen få av mine utprøvninger:



"Family" var bare et helt tilfeldig ord som jeg valgte å skrive. Siden vi skulle finne oss et ord som vi skulle skrive flere ganger med forskjellige farger med forskjellige ting og skrive med og på forskjellig papir.
Den under har jeg brukt vanlig svart blekk, men forskjellig utstyr å skrive med. Da har jeg brukt blekkpenn, fjær, q-tips, pensel, fingrene ol.








 Den siste likte jeg ganske så godt, så jeg prøvde å forbedre den, slik at jeg kunne bruke den.
Jeg skannet den inn på pc-en, slik at jeg kunne forsterke fargene på Photoshop.
Da jeg endret fargene ble de litt skarpere, slik at det kom til å bli visende på plagget.
Jeg malte først en tynt lag med pensel, deretter skrev jeg lisa tett i tett med kritt.

Da jeg endelig var ferdig med alt "for arbeidet" var det tid for å teste om dette var det jeg virkelig ville ha på plagget mitt. Så da prøvde jeg med et gammelt plagg:

Jeg syntes selv at denne skriften og mønsteret ble utrolig kult, så dette ville jeg ha!


For å få dette trykket på t-skjorten, måtte vi skrive ut på et spesiellt papir, som vi trengte bare å legge på t-skjorten og stryke i ca 3-4 min. Så skal det sitte fast.

Materialer:
- Blekk og farget blekk
- Blyanter
- Kritt
- Tegneark
- Photoshop
- Pensler
- Fjær
- T-skjorte
- Strykejern
- T-skjortetrykkpapir
- Skriver

Metoder:
- Tegning
- Maling
- Photoshop
- Stryking
- Skriving

Kompetansemål:
- visualisere egne ideer overfor kunder, brukere og andre medarbeidere
- konkretisere og begrunne egen idé, egen arbeidsprosess og eget produkt.
- bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkter
- eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper
- bruke digitale verktøy i praktisk arbeid med håndverksprodukter og tjenester

Vurderingskriterier:
- Grad av måloppnåelse
- Holde tidsfrist for innlevering
- Presentasjon av eget arbeid og prosess med vekt på bruk av faguttrykk.

Egemvurdering:
Denne oppgaven var ganske gøy å drive med, siden vi fikk ta fram får kreative side og fikk bruke den for fullt! Denne oppgaven følte jeg fikk overaskende bra, siden jeg ble så fornøyd med resultatene mine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar