torsdag 23. mai 2013

Redesign del 1 - Dekorativ vase

Vi fikk i oppgave å øve oss på redesign før vi skulle starte med det endelige produktet. Del 1 var å lage en dekorativ vase av papp. Pappen brukte vi fra melkekartonger, juicekartonger o.l.
Oppgaven var å lage en vase. Fokuset var på form og mønster. Den trengte ikke å være funksjonell.
Arbeidskrav: Ideskisser, utprøvninger, et ferdig produkt og en kort beskrivelse av produktet der vi brukte fagterminologi.

Først tegnet jeg en del vaser som bare kom i hodet mitt i forskjellige former, deretter gikk jeg for en form som var litt som en avlang vase med en litt avlang «kropp» Jeg ville også bruke fargen gul på vasen min, fordi jeg bruker så å si aldri gul i produkter som jeg lager, og for å skape en kontrast, valgte jeg fargen svart også. Deretter begynte jeg å lage mal, slik at jeg kunne klippe ut vasen min i papp. Jeg valgte da å bruke en appelsinjuicekartong for å lage vasen i og med for at den var lengst mulig.
Etter jeg hadde klippet ut vasen min, begynte jeg å teipe de sammen. Da det var gjort, begynte dekoringen. Jeg fant frem gul og svart teip, og begynte å surre rundt i linjer. Etter hvert så jeg at det begynte å ligne en bie. Så da gikk jeg for å lage en litt mer morsom og kreativ vase.

Da vasen var ferdig, så fant jeg noen trepinner som jeg festet teip på, slik at det skulle se ut som «værhår» til bien, også teipet jeg på øyne og munn for å få den litt morsom.

Resultatet mitt:
 


 
Kort beskrivelse av produktet og bruk av fagterminologi:
Jeg fokuserte ganske mye på å få til en del kontraster på dette produktet som vi skulle lage. Første jeg fokuserte på, var hvordan begreper min vase skulle være. Da jeg hadde skissert ferdig, skulle vasen bli både konkav og konvekst. Siden først har vasen en hals som går inn over, deretter vokser (magen) slik at det blir konvekst. Det er dette begrepet som jeg konsentrerte meg om og synes selv at det er ganske tydelig.
Organisk og geometrisk form prøvde jeg meg litt på i og med at linjene er jo ganske så organisk.
Addert og subtrahert form, jeg har jo faktisk fjernet en del på halsen (subtrahert), slik at det skal gå inn over. Dynamisk og statisk form, min er ganske dynamisk, fordi linjene er ganske så skrå, og ser bevegelig ut.
Mønsteret mitt er også ganske tydelig. Jeg har valgt skrå linjer i en ganske stor farge kontrast, gul og svart. Det har jeg repetert over hele vasen min, slik at det skal bli en litt mer helhet i det hele. Designet mitt kommer ganske tydelig fram. Man kan veldig godt se at jeg har prøvd og lagd en bie ut i fra de fargene jeg har valgt.
 

Materialer:
- Juicekartong
- Teip
- Trepinner

Metoder:
- Klipp
- Tape

Arbeidskrav:
- Idèskisser
- Utprøvinger
- Et ferdig produkt
- Kort beskrivelse med bruk av fagord

Kompetansemålene:
- Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper. Eleven skal gjennom hele prosessen vise et bevisst og reflektert forhold til de estetiske valg som blir gjort.
- Bruke relevante uttrykk i samtale og drøfting med kunder, brukere og kolleger.
- Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkter.

Vurderingskriteriene:
- Arbeidskravene
- Utprøvinger/utforskning
- Kreativitet
- Kvalitet på utførelsen/nøyaktighet

Egenvurdering:
Denne oppgaven gjorde meg bare mer nysgjerrig da det gjaldt den større oppgaven. Jeg kunne ikke vente til å komme i gang med del 2. Siden jeg var 100% sikker på hva jeg ville jobbe med der. I denne oppgaven syns jeg var helt okei, siden det var bare en test oppgave og for at vi skulle bli kjent med redesign.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar