torsdag 23. mai 2013

Ord som betyr noe

«Ord som betyr noe» er en samarbeidsoppgave mellom fagene Norsk og Produksjon. Oppgaven i Norsk var å skrive en tekst basert på tre ord som betyr noe for deg. Jeg valgte ordene familie, glede og savn. Jeg var ganske usikker på hva jeg skulle lage i keramikken, siden den teksten jeg skrev i norsk ut i fra de tre ordene var ganske så vanskelig å lage noe av.

Etter hvert så begynte jeg å lage et dikt om en person man har mistet, og som aldri kommer tilbake. Som jeg tenkte å skrive inn i ei plate, men etter noen timer, så ga jeg opp, siden jeg ikke er noen dikt skriver. Så da kom jeg på hva jeg kunne skrive.
Jeg lagde bare en ting, siden jeg ville lage denne ganske nøye og gjennomført, siden det kom til å bety ganske mye for meg.

Jeg startet først med å hente Crank leire, som jeg flatet ut med en kjevle. Deretter skjæret jeg ut et rektangel. Så begynte jeg å lage en ramme rundt. Da dette var ferdig, skulle det som betyr ganske så mye for meg skrives ned.

 (Har ikke rukket å tatt bilde, siden det skal brennes fortest mulig)

Silje
* 5/05-1999
Sov søtt

Materialer:
Crank leire
Treplate
Modelleringspinner
Keramikkovn
Kobberoksyd
tynn trepinne

Form:
plate
Teknikk:
Kjevling
Forming
Skjæring
Brenning

Oppgaven og kompetansemålene: Ta utgangspunkt i arbeidet ditt med norskoppgaven «ord som betyr noe» og viderefør dette i et (ev. flere) produkt i leire. Du skal begrunne skriftlig det keramiske uttrykket du velger.
Materiale: Leire(crank eller hvitleire). Du kan velge å bruke andre materialer i tillegg. Arbeidet må midlertidig kunne utføre på keramikkverkstedet.

Teknikk: Valgfri

Form: Valgfri (Skulptur, relieff, bilde i leire, flis bruksform m. m)

Tidsramme: Oppstart i 15. Ferdigstilles i uke 20.

Kompetansemål:
- Konkretisere og begrunne egen ide, egen arbeidsprosess og eget produkt i forhold til materiale og tidsmessige rammer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar