torsdag 23. mai 2013

Glass-prosjekt

 I keramikken har vi vært så heldig å få holde på med glass. Vi har lært masse og holdt på med mange spennende og forskjellige oppgaver.

 Oppgave 1. Gravering på glass
I den første oppgaven vi fikk, skulle vi gravere på glass. Vi fikk først prøve ut hvordan det var å gravere på et glass, deretter fikk vi hvert vårt glass for å gravere, men før det, så måtte vi jo selvfølgelig tegne noen skisser, så vi hadde noe å se etter.

Jeg tegnet en sommerfugl, med gress og blomster fordi jeg gleder meg sånn til sommeren. Og siden sommeren er min favoritt årstid. Jeg prøvde å benytte meg av at glasset er gjennomsiktig, slik at blomsten kom frem på den andre siden ved sommerfuglen.


Når vi graverte brukte vi en gravermaskin. Vi kunne også bytte spiss på maskinen for å få andre/flere graveringer.

Materialer:
- Syltetøyglass
- Gravermaskin
- Blyant
- Tegneark
- Vernebriller

Metoder:
- Tegning
- Gravering
- Skravering

Kompetansemålene:
- Velge og bruke verktøy, materialer og teknikker på en hensiktsmessig og forsvarlig måte.
- Utføre grunnleggende håndverksarbeid, i tråd med relevante kvalitetskriterier og gjeldene forskrifter om HMS.

 Vurderingskriteriene:
- De ferdige resultatene. Evne til å bruke gravering på en hensiktsmessig måte, bruk av strek på forskjellige måter, eksperimentering og helhet. 

Oppgave 2 Fusing.
I denne oppgaven stod vi fritt til å lage hva vi ville, så lenge vi brukte metoden fusing. Fusing kan også kalles glass-smelting, det er en metode man kan forme og farge glass. Ved hjelp av høy varme kan man smelte glass ned i, eller over, og på den måten lage fat, boller, smykker og alt man kan se for seg. Det første vi gjorde var å tegne en del skisser. Jeg var ikke helt sikker på hva jeg ville lage, men etter en del tenking og skissering, så hadde jeg planene klare. Jeg brukte blyglass (litt gjennomskinnelig glass) Jeg tok først en litt stor plate, så skjæret jeg ut noen små kvadrater, slik at jeg skulle få til å starte en plass. Vi brukte glasskjærer for å komme igjennom glasset. Den glasskjæreren er fylt med olje, slik at det skal bli lettere.


Deretter begynte jeg å forme det slik som jeg ville ha det, jeg skulle lage et juletre, fordi da fikk jeg sjansen til å allerede prøve på begynnelsen å se hva som skjer om du blander forskjellige farger av glass.

Siden juletreet mitt ble ganske lite, og jeg hadde masse tid igjen. Prøvde jeg meg på smykker og div!
 
 


 Her brukte jeg bullseye.


Materialer:
- Skjærematte
- Skjærekniv
- Glass
- Ståltråd

Metoder:
- Fusing
- Skjæring

Kompetansemål:
- Bruke relevante fgutrykk i samtale med medelever og lærere
- Utføre grunnleggende håndverksarbeid i tråd med HMS
- Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper.

Vurderingskriteriene:
-De ferdige resultatene. Bruk logg underveis!

 
Oppgave 3 Fusing
Oppgaven her var at vi skulle lage skisser ved hjelp av kollasj med farget papir. Vi skulle lage fire skisser og alle hver, skissene skal være av minst 4 farger. Vi skulle lage et ansiktsutrykk, det hadde ingenting si om det var dyr eller mennesker etc.

Mine skisser:
 


Jeg valgte å lage den gule med grønn munn og flosshatt. Grunnen til at jeg valgte denne, var for at det var den eneste av mine skisser som smilte.
Først skjærte jeg ut bitene, slik som jeg skulle ha de, også plasserte jeg de over hele ansiktet. Det var ikke så enkelt som jeg trodde, så jeg var ganske spent på hvordan det ble.

Resultatet:
 

Materialer:
- Glass
- Skjærekniv med olje i
- Skjærematte
- Collagepapir/fargepapp

Metoder:
- Fusing
- Skjæring
- Lage collage/kollasj

Kompetansemål:
- Bruke relevante faguttrykk i samtale med andre; medelever og lærere.
- Utføre grunnleggende håndverksarbeid, i tråd med HMS.
- Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper.

Vurderingskriterier:
De ferdige produktene.





Oppgave 4. Trykk på glass
I den fjerde oppgaven vi hadde iløpet av glassperioden, skulle vi lage trykk på glass. Da skulle vi først tegne motivet vi skulle trykke på glass. Det skulle inneholde to elementer; et geometrisk og et organisk.
Kriteriene var at vi skulle jobbe med forenkling. Det skulle ikke være kjempeavanserte tegninger. Vi skulle også jobbe med svart/hvite kontraster. Vi måtte også tenke på størrelsen. Motivet kunne være på rundt en halv A4-side, ettersom vi skulle trykke på plater som hadde målene 10x13 cm.

Det første jeg gjorde var å skissere, så kom jeg frem til denne:
 
Da vi hadde funnet ut hvilket motiv vi ville bruke, måtte vi få læreren til å kopiere det over på et spesielt papir som vi måtte bruke for å få motivet over på glassplata. Det vi da gjorde, var å legge motivet, som var kopiert på spesialpapir, ned i en bolle med vann. Der måtte det ligge en stund, til motivet begynte å løsne fra spesialpapiret. Da kunne vi ta det av og "klistre" det til glassplata. Etter vi hadde lagt motivet opp på glassplata, var det bare å tørke forsiktig av plata for å fjerne resterende vann og jevne ut motivet, slik at det ikke oppstod luftbobler under. Deretter var det bare å legge den i ovnen. Etter det var brent, ble ikke motivet lenger svart, men rød/brunt.

Endelige resultatet:
 


Materialer:
- Glassplate
- Markeringstusj
- Spesialpapir
- Bolle med vann

Metoder:
- Trykk på glass
- Tegning

Kompetansemål:
- Bruke relevante faguttrykk i samtale med medelever og lærere.
- Velge og bruke verktøy, materialer og teknikker på en hensiktsmessig og forsvarlig måte.
- Bruke og ta vare på materialer på en økonomisk måte og i tråd med retningslinjer for HMS.

Vurderingskriterier:
At man jobber ut ifra de tekniske kriteriene og er bevisst rundt utviklingen av din egen design. Bruk loggen og notere ned teknikker samt. tanker og idèer rundt prosessen og produktet.


Ekstraoppgave
Etter vi var ferdige med alle glassoppgavene, fikk vi en ekstraoppgave som ikke var en offisiell oppgave, men som bare var for morsomhetsskyld. Da tok vi noe som vi hadde laget fra før av, helst skål eller fat. Så fant vi masse små biter med glass som vi smeltet i ovnen på fatet, noe som ble overaskende fint!
Jeg synes at resultatet egentlig ble ganske kult. Jeg trodde ikke at det kom til å bli slik da vi sto og hoppet på glasset for at det skulle bli utrolige småe biter og bare puttet nede i fatet.
 
 Egenvurdering:
Alt i alt synes jeg at denne oppgaven har vært litt langdryg, men utrolig lærerikt og spennende! Har lært utrolig masse på disse ukene om glass, noe som kan være en fordel senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar