torsdag 23. mai 2013

Redesign del 2 - Et klesplagg, accessories eller et par sko

 I del to av redesignoppgaven skulle vi ta utgangspunkt i brukte materialer og skape det til noe nytt. Vi kunne velge om vi ville gjøre om et klesplagg, et par sko eller tilbehør. Vi fikk også velge ganske fritt i forhold til teknikker og materialer. De eneste kriteriene var at det skulle inngå som en del av et helhetlig antrekk og det skulle være funksjonelt.

Først begynte jeg å skissere tegninger av kjolen, som jeg hadde bestemt meg for å redesigne siden første dagen jeg hørte at vi skulle ha en oppgave om redesign.


Det første jeg hadde bestemt meg for, var å lage en kortere variant av denne kjolen, og litt mer morderne. Så det første jeg gjorde var rett og slett klippe av de «tøy» delene som er med på den lengste delen av kjolen, så sydde jeg igjen, slik at kjolen ble trangere. Deretter klippet jeg kjolen rett av, hvor jeg hadde målt hvor langt opp det skulle gå.

 Deretter sydde jeg med symaskin, siksak søm rundt nederste kanten, slik at det ikke skulle revne opp. Etter det, så begynte utprøvinga, da hadde jeg mange ideer:








Jeg valgte å gå siste ideen, siden jeg synes den ble ganske enkel og moderne.
Det første jeg gjorde, var å sy på det på armene/brystene med svart trå for hånd, siden det skulle bli finest mulig. Deretter sydde jeg på det hvite som var etter vesten som en kant på underdelen av kjolen. Det sydde jeg på med siksak søm på symaskin. Grunnen til at jeg ikke valgte de andre ideen var fordi jeg behersker ikke sying så alt for godt, derfor valgte jeg en litt enklere vei og den som jeg faktisk syntes ble finest.

Slik ble resultatet:



Materialer:
- Kjole
- Vest
- Tråd
- Saks
- Nål
- Symaskin
- Stoff
- Oppspretter
Metoder:
- Sying, for hånd og symaskin
- Klipping
- "Siksing" (sy sik-sak-søm)
- Tråkling

 Arbeidskrav:
- Idéskisser
- Utprøvinger
- Et ferdig produkt

Kompetansemål:
- Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper.
- Bruke relevante faguttrykk i samtale med kunder, brukere og kolleger.
- Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape et bestemt uttrykk/bestemte uttrykk i produkter.

Vurderingskriterier:
- Grad av måloppnåelse
- Arbeidskravene
- Utprøvinger
- Kreativitet
- Kvalitet på utførelsen
- Beregning av arbeidsmengde i forhold til tid

Egenvurdering:
Jeg synes at jeg selv fikk et ganske godt resultat av kjolen. Den ble ganske så fin synes jeg selv. Jeg har jobbet ganske konsentrert under hele prosessen, fordi at jeg mistet en del timer.
Jeg synes selv at jeg har gjort mitt beste, siden jeg ikke har noe erfaring med redesign og sying. Så alt i alt ble jeg egentlig superfornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar