torsdag 23. mai 2013

Fotooverføring i keramikk


I keramikken fikk vi en oppgave som gikk ut på å overføre foto over på keramikk. Det ble mye frem og tilbake. Så denne oppgaven ble tilslutt gikk som en liten ekstraoppgave, siden vi allerede hadde så mye å gjøre. Derfor ble det ikke noen vurderingskriterier eller kompetansemål i denne oppgaven.


Materialer
Pc
Skriver
Transparentark
Keramikk fat
Fotoemulsjon
Photoshop
Hansker
Forkle
Glassplate

Metoder
Invert
Levels
emulsjonen (fargen, maling)
Skrubbe

Det første vi måtte gjøre var å velge oss noen bilder vi ville bruke på keramikk fatet som vi allerede hadde laget. Jeg hadde laget en firkantet plate som jeg skulle trykke et bilde av meg selv og min aller beste venninne.

Slik var bildet før noe redigering:



Deretter måtte vi først lagre bildene, slik at oppløsningen var 300 dpi/ppi. Så trykket jeg på image og adjustments, og tilslutt levels. Da måtte jeg dra de pilene som kom opp, opp mot hverandre slik at de kom på samme plass. Dette skapte et svart/hvitt-bilde. Det som var hvitt på bildet kom til å bli svart og omvendt. Da måtte jeg gå på image og til adjustments igjen, så trykke på invert. Etter å ha gjort dette, ble det seende slik ut:

 


Disse bildene måtte skrives ut på transparentark for å kunne brukes. Jeg skrev ut to av hver slik at jeg var sikker på at det skulle bli helt tett og at ikke noe luft skulle slippes imellom.

I keramikken måtte vi "male" på fotoemulsjon der man skulle ha bildene. Dette skulle ikke ha lys på seg og måtte gjøres i mørket, noe som var en stor utfordring. Da dette var gjort, måtte vi sette det i en svart boks, slik at ikke noe lys skulle komme til.

Etter emulsjonen hadde tørket, tok jeg den ut av boksen, for å så starte med fotooverføringen. Under hele arbeidet skulle lyset være av, for at platen ikke skulle bli ødelagt. Ved arbeisbenken sto det en spotlight lampe, en glassplate som skulle hjelpe til å holde arkene nede i fatet, og transparentarkene. Deretter skulle spotlightlampen stå på i 90 sekunder, for og så løpe bort til vasken med fatet inntil meg. Så skulle vannet bare få renne, og etter platen hadde blitt vant med lyset, kunne jeg begynne å skrubbe med en svamp slik at bildet kom frem.

 Slik ble resultatet:


Egenvurdering:
Denne typen keramikk syntes jeg var utrolig gøy å drive med. Utrolig hva som kan gjøres med leire og forskjellige typer materieller. Denne ble jeg veldig forøyd med, siden dette bildet ble tatt den dagen da jeg hadde fullført mine 10 år på grunnskolen sammen med min beste venn.
Men det jeg synes var litt vanskelig med denne oppgaven var stresset det ble imellom med å huske på at lyset skulle av, også plutselig på!

1 kommentar:

  1. Hei. Artig å høre om prosjektet og jeg fikk lyst til å prøve dette. I keramikken måtte vi "male" på fotoemulsjon, skriver du. Jeg lurer på hva fotoemulsjon er? Kan en bruke en hvilken som helst lampe til å belyse fotoene?

    SvarSlett