onsdag 19. desember 2012

Strikking

I produksjon hadde vi strikking.

Vi i oppgave å lage en prøvelapp. Da skulle vi strikke 4 deler, en med rett, en med vrang, en med vrangbord og en med perlestrikk.
Vi måtte også kunne legge opp masker for å strikke disse forskjellige måtene.

Jeg startet da med rettstrikking siden jeg følte dette var noe jeg var best kjent med, siden jeg aldri hadde hørt om de andre typene.  Da jeg følte jeg fikk til rettstrikking, prøvde jeg meg på de andre også.






















Deretter skulle vi velge oss valgfritt hva vi ville strikke videre. Jeg valgte da å strikke en hals. Jeg fant en oppskrift på nettet. Det ble en litt enkelt oppskrift, og da endte jeg opp med 7 rekker rett og 7 rekker vrang. Det ble også delt ut 100 kr hver til å kjøpe seg eget garn med valgfri farge og type.

Oppskriften jeg brukte, fortalte at jeg skulle bruke rundpinner 60mm. Det sto også at jeg skulle bruke garntype eskimo.














 






Deretter skulle jeg begynne. Jeg startet med å legge opp 80 masker. Oppskriften sa at jeg skulle bruke 60, men jeg ville ha en litt mer luftigere og bredere hals. Så strikket jeg 7 runder vrang, deretter 7 runder rett. Og slik fortsatte jeg til jeg hadde 7x3 runder vrang og 7x3 runder rett. Da jeg var ferdig måtte jeg felle av. Under strikkingen, ble det også bytte av nøste, slik at det ble tråder som ble «hengende» utenfor. Disse måtte jeg sy inn i halsen med en vanlig sytråd. Så var halsen min ferdig.




Jeg ble egentlig ganske fornøyd med halsen min på tanke med at jeg aldri har strikket noe før. Halsen ble ikke helt perfekt. Men med tanke på at jeg strikket med ganske store pinner, kommer ikke feilene mine til å vises. Jeg tror jeg kommer til å bruke denne halsen en god del, siden jeg ble fornøyd selv.         

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar