tirsdag 18. desember 2012

Hode og byste DEL 1

I keramikken fikk vi i oppgave å lage et hode eller en byste. En byste er et hode med en del av halsen og litt av skulderpartiet.
Vi skulle også bruke målestokk 1:2. Hodet mitt var da 24 cm, og da ble det 12 cm.

Vi brukte Crank leire som er en ganske grov leire. Om du tar på leiren, kjennes det ut som ganske små stein. Det vi kjenner da er chamotte. Det er ildfast leire som blir tilsatt for at krympingen skal forminskes.

Proporsjoner var noe av det viktigste i denne oppgaven. Proporsjoner betyr størrelsesforhold.
det kan være at på en standard mennesket går hodet 7,5 ganger opp i kroppen. Øynene våre ligger midt i ansiktet.

Da vi skulle komme i gang så begynte vi med å finne en porøsplate med en kjegle. Grunnen til at vi måtte bruke en med kjegle, var for at hode/bysten skulle være hul, viss ikke har den kunne sprukket under brenningen. Kjeglen var også dekket av avispapir, slik at det ble enklere å ta av hodet/bysten.

Jeg valgte da å lage byste. Jeg startet da med å ta på leire, og bygget meg oppover. Da jeg var ferdig med hodet og skuldrene begynte jeg å sette inn øyne, nese, lepper og forme øyenbryn. Jeg måtte også forme og sette inn kinnbein og ryggrad.  Jeg stakk også et hull ovenfor leppene med en modeleringspinne, siden det skulle forestille en piercing.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar